۱۳۹۷ مهر ۲۰, جمعه

استفاده اوردغان از جنایت بن سلمان در ترکیه و آزاد کردن کشیش آمریکایی








در سیاست، هیچ اتفاقی، اتفاقی نیست.  تا قبل از قتل فجیع قاشقچی (امروز ترکیه، نواری صوتی و تصویری را چگونگی به قتل رسان قاشقچی در اختیار آمریکا و... گذاشته است که بقول ژورنالیستی آمریکایی که آن را گوش کرده، می گوید که شکنجه و قتل چنان وحشیانه انجام شده است که حال او را دگرگون کرده.) اوردغان خیلی سخت ایستاده بود که کشیش آمریکایی در توطئه کودتا دست داشته و جاسوس بوده است و حتی مجازاتهای سخت آمریکا که ضربه ای شدید به اقتصاد ترکیه زد، نظر او را عوض نکرد. 
ولی در عرض این چند روز زود متوجه شد که از خبط نه فقط سبعانه که سوپر احمقانه دیوانه عربستان که غرب را مجبور به واکنش کرده است و حتی کنگره و سنای آمریکا بر ترامپ فشار می آورند که عربستان را تنبیه کند، به نفع خود استفاده و بدون اینکه مردم ترکیه متوجه عقب نشینی او بشوند، نهایت استفاده را بکند و با آزاد کردن کشیش هم تحریمها لغو شود و هم رابطه با آمریکا گرم شود تا وقتی ترامپ مجبور شد، بین خود و بن سلمان فاصله ایجاد کند، خلائی را که این سرد شدن ایجاد می کند، ترکیه پر کند. 
البته این تغییر وضع، وضعیت کردهای سوریه را بسیار بدتر خواهد کرد.  در رابطه با رژیم ایران باید گفت، که این جنایت بن سلمان، موقعیتی را مثل گنج باد آورده در اختیار رژیم گذاشته است.  چرا که انزوای جهانی عربستان، اهرم فشار آمریکا، بر رژیم را ضعیف می کند و ترکیه با وجودی که می خواهد جای عربستان را پر کند، هیچ نفعی در آن ندارد که برای ترامپ، با دولت ایران سر شاخ شود.
البته، بن سلمان برای کم کرنن فشار آمریکا بر خود، ممکن است که از اهرم نفت استفاده و تولید را پایین آورده تا با بالا رفتن قیمت نفت، به اقتصاد آمریکا فشار بیاورد.  ولی ضرر این نوع سیاست، از فایده آن بیشتر خواهد بود.  چرا که هنوز هیچ نشده، سرمایه ها از عربستان در حال فرار هستند.  چرا؟ علت این است که سرمایه تنها یک رابطه می تواند با <بی ثباتی> بر قرار کند و آن فرار کردن است.  از جمله به این دلیل است که اسپانسورها و حتی بانک جهانی و سی ان ان، از کنفرانس عظیمی که برای عربستان قرن بیست و یک قرار است یکی دو هفته دیگر انجام شود خود را بیرون کشیدند.
آخر اینکه، اگر عقلی برای پدر بن سلمان مانده باشد، پسر بی خرد زود خشم و سخت خشن را زود از کار بر کنار می کند.  چرا که از الان کاملا معلوم است، که بقول مجله اکونومیست، محمد بن سلمان که قرار بود دولت اصلاحات را ایجاد کند، دولت لات را ایجاد کرده است.  اینگونه ثبات داخلی رژیم عربستان از بین رفته است و انزوای جهانی، به این بی ثباتی شدت می بخشد.  حال وضعیت عربستان اینگونه است که اگر محمد بن سلمان را هر چه زودتر روانه کنند، رژیم سعودی مدت بیشتری بر عمر خود اضافه می کند و اگر نکند، از انجا که برای بن سلمان آینده سیاسی را نمی توان تصور کرد، سقوط او با سقوط رژیم هم زمان خواهد بود و البته در چنین صورتی، القاعده و داعش آماده هستند که به سرعت خلع را پر کنند.

در این فاصله، پر و بال زدنهای "آیرانی" های عربستان فیل را بگو که از اینطرف رانده و از آن طرف مانده.   زندگی برزخی یعنی این.



https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-45831844

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر