۱۳۹۲ مهر ۱۲, جمعه

چرایی مصاحبه بنی صدر با تلویریون خصوصی اسرائیل


از زمانی که مصاحبه بنی صدر با تلویزیون کانال دو اسرائیل بطور هم زمان با سخنرانی اقای روحانی در نیویورک پخش شد ( مصاحبه ماه قبل انجام شده بود.) عده ای از دوستان و هموطنان از نگارنده سوال کرده اند که به چه علت بنی صدر چنین مصاحبه ای را پذیرفت؟  پاسخ داده ام که بیش از هر کس، این بنی صدر است که حق پاسخ به این سوال را دارد و علت را بهتر از هرکسی می داند.  ولی در هر حال هر کسی در این رابطه نظر خود را نیز دارد.  من نظر خود را از طریق محتوای مصاحبه بیان می کنم:

پاسخهای بنی صدر نشان می دهد که مخاطبهای او در این مصاحبه نه دولت اسرائیل که مردم اسرائیل می باشند.  افشاگری های او در رابطه با سیاستهای خشن و تجاوزکارانه دولت اسرائیل که در کنترل دست راستی ها و راستهای افراطی می باشد کوششی می باشد تا از طریق دادن اطلاعات لازم افکار عمومی را فعال کرده تا از این طریق از توانایی سیاستهای متجاوزگرانه دولت اسرائیل بکاهند.  به مردم اسرائیل می گوید که امنیت اسرائیل نه از طریق نقض حقوق مردم فلسطین و گسترش خشونت در منطقه و کوشش در تجزیه کشورهای منطقه که از طریق رعایت حقوق و ازادیهای مردم منطقه می باشد که تامین می شود.  

دیگر اینکه بمردم اسرائیل می گوید که امثال نتانیاهو و احمدی نژادها و خامنه ای ها، از طریق طریق بکار گیری سیاست ترس و وحشت است که موقعیت خود را در دولت و جامعه حفظ می کنند و مانند ظروف مربوطه عمل می کنند.  

به مردم اسرائیل می گوید که اکثریت مطلق ایرانیان خواهان رژیمی مردم سالار هستند ولی تهدید ایران به حمله نظامی تنها بکار ادامه و استمرار استبداد در ایران می آید و اگر شما مردم، میل به استقرار مردم سالاری در ایران دارید لازم است به دولت خود بگویید که دست از تهدید ایران به حمله نظامی بردارد.

فکر کنم هدف اصلی بنی صدر از مصاحبه این بود.  حال سوال این است که چرا اینکار را بنی صدر قبلا انجام نداده بود.  در این شک نیست که در طول سی سال گذشته رسانه های اسرائیلی حتما کوشش بسیار کرده اند تا با بنی صدر مصاحبه کنند، چرا تنها بعد از بیش از سی سال که این تقاضا را پذیرفته؟  علت را بنی صدر می داند و من مانند بقیه شما تنها می توانم حدس بزنم و آن این است که بنی صدر وضعیت را بحرانی یافته است و یا اینکه تغییری در فضای سیاسی اسرائیل مشاهده کرده است که سبب شده است تصمیم خود را عوض کند و یا....

یکی از هموطنان عزیزم از جمله سوال کردند:"این تکلمه را هم بیفزایم که گرچه تماس و مصاحبه آقای بنی صدر با تلویزیون اسرائیلی منعی ندارد اما جای این پرسش هست که ایشان با صدای منحوس امریکا (VOA) طی دوران ریاست بوش به دلیل تهدید دائمی آن نابخرد به خان و مان ایرانی مصاحبه نمی کردند چه شد که با رسانه های اسرائیل در دوران صدارت عظمای صدپله از بوش نابخرد تر - که نتان یاهو باشد - و حملات مداومش به ایرانیان تن به مصاحبه دادند؟!"

پاسخ دادم که
فرقی اساسی است بین صدای آمریکای بوش که مخاطبانش مردم ایران هستند و این تلویزیون که مخاطبانش مردم اسرائیل هستند چرا که بنی صدر مستقیما با مردم اسرائیل صحبت می کرد و پیام می داد. معادل اینکار مانند این می بود که سی ان ان با بنی صدر مصاحبه کند و او مستقیم برای مردم آمریکا صحبت و از سیاستهای دولت بوش و..و انتقاد. من فکر کنم اگر سی ان ان این موقعیت را برای بنی صدر فراهم می کرد او می پذیرفت.

- در مورد اینکه این تلویزیون هم صهیونیست است باید بگویم که من اصلا تلویزیون را نمی شناسم و احتمال زیاد هم حق با شماست ولی در خود ایدئولوژی صهیونیسم هم تمایلهای بسیار متفاوتی و مخالفی وجود دارد. تمامی عناصر ان منفی نیست برای همین است که سخت ترین نقدها بر علیه دولت اسرائیل در خود اسرائیل است که انجام می گیرد. جریان چپ درون این باور، بر این نظر بود که اسرائیل نیاز به صلحی واقعی دارد و از طریق قداره کشی و تروریسم دولتی برای همیشه نمی شود کارش را پیش برد. رابین معرف این جریان بود که بدست صهیونیستهای افراطی ترور شد. منظورم این است که در درون این باور هم گفتمانهای متفاوت و متضاد هم وجود دارند.

در هر حال، مطمئن هستم که اگر از بنی صدر در این باره سوال شود، پاسخی شفاف خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر